Zône van de naaste ontwikkeling?

Het recente schelddebat in het Nederlandse parlement is volgens de theorie van de Russische ontwikkelingspsycholoog Vygotski (1896-1934) niet zonder gevolgen. Hij ontwikkelde het begrip ‘zône van de naaste ontwikkeling’. Het kind volgt het voorbeeld van volwassenen, neemt de manier van denken over uit de maatschappij en past geleidelijk aan het geleerde toe.

Het Jeugdjournaal besteedde ruimschoots aandacht aan het fenomeen ‘schelden’. Het commentaar van kinderen was: ‘Ik keek vroeger nooit, het wordt zo wel interessanter.’ Anderen vonden het debat schofterig of kinderachtig. De stelling: ‘Schelden op politici moet kunnen’, werd door een ruime meerderheid van de kinderen beantwoord met: Nee! Op naar de praktijk.

Over Esseline van de Sande

Opmerkelijke Ontmoetingen Wondrous Encounters
Dit bericht werd geplaatst in Ruis en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s