Royal Dutch Perfume

Nederland is beroemd als land van bloemen maar niet vanwege parfum. Hoe kan dit?’ Mohammed Semhani, parfum ontwerper uit Syrië, opent zaterdag in hartje Den Haag zijn eigen winkel: Royal Dutch Perfume. In Latakia runde Semhani een gouden bedrijf dat in rook opging tijdens de oorlog. Hij schreef een businessplan en bleef erin geloven.’

‘De natuur is rijk. Alles heeft zijn eigen unieke geur. Bloemen, fruit en groenten. De aarde, rivieren en alle planten in de natuur. Geuren zijn uniek, puur en vers. Geuren roepen herinneringen op.’

Dr. Jasper de Groot onderzoekt de relatie tussen geuren en emoties en haalt in zijn blog het boek ‘Een natuurlijke geschiedenis van de zintuigen’ aan: ‘Eén geur kan … jeugdherinneringen oproepen van een zomervakantie aan een bergmeer. … Het effect van een geur kan lijken op de explosie van een landmijn die in ons geheugen verstopt ligt, onder een jarenlang groeiend deken van mos. Wanneer je ongezien op een dergelijke mijn stapt, kunnen diepe herinneringen plotseling de oppervlakte bereiken.’

Op zijn veertiende raakt Semhani in de ban van geuren en het maken van parfum. Hij leent van zijn moeder een beetje geld. Op zijn negentiende opent hij een kleine winkel van zes vierkante meter en begint met het verkopen van parfum. Na een paar jaar heeft hij meer dan 10.000 klanten per maand.

Zijn plan voor het maken van unieke parfums komt voort uit het oude ambacht uit de 14e eeuw. Nu hij in Nederland woont ontdekt hij tot zijn verrassing dat er geen mensen zijn die een eigen winkel openen voor parfum. ‘Nederland staat bekend als land van bloemen en is een handelsnatie. Maar toch er zijn geen bedrijven die parfum maken?’ Semhani ruikt een business kans. In de vele bloemen die Nederland rijk is zitten immers de geuren verborgen die de basis vormen voor ieder uniek parfum.

Toen Semhani ook in Nederland breder bekend werd als ‘De Neus van Latakia’ kwam er een beweging op gang. De gemeente zag niets in zijn businessplan, want Semhani had geen rijbewijs. Diverse gesprekken en interacties leiden tot het vinden van de investeerder die wel brood ziet in het concept van Uniek Parfum (filmpje). Semhani straalt als hij over de op handen zijnde opening vertelt. Particulieren en bedrijven zijn vanaf as. zaterdag 13u welkom voor een geur op maat in de Papestraat 15, Den Haag. Semhani droomt groot in de Nederlandse polder, Royal Dutch Perfume.

Met speciale dank aan André Hendrikse, Foundation Number Five, Razan Damlakhi, Adel AlBaghdadi, Tineke Bennema, Joël van Dooren, Het Grote Midden Oosten Platform en De Stadscoalitie (die vakgenoten en businesspartners duurzaam met elkaar verbindt).

Over Esseline van de Sande

Opmerkelijke Ontmoetingen Wondrous Encounters
Dit bericht werd geplaatst in ambacht, Collectivisme, Communicatie, cultureel erfgoed, Duurzaamheid, Economy, Midden-Oosten, Nederland en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s